ceturtdiena, 2018. gada 13. septembris

Vērsis

Vērsis ir zemes spēks un stabilitāte.
Paleolīta kulta grotās lielus mežonīgus buļļus attēloja līdzās zirgiem un tas bijavisbiežāk izmantotais motīvs alu zīmējumos (sumbrs un taurs). Pirmatnējais bullis kāvitāla spēka un vīrišķīgas varas jēdziens noteikti atstāj spēcīgu iespaidu, tomēr tāsimboliskais skaidrojums ir pretrunīgs. Ja spēks un mežonīgums fascinē, tad buļļauzbrukuma trulā brutalitāte rada bailes. Bullis atbilst dzīvnieciskajiem spēkiem unseksualitātei cilvēkā. Vērsis ir uzskatāms par pretstatu bullim, vērsis ir pieradināts, pacietīgas kalpošanas un miermīlīga spēka simbols. Vērsis bieži tiek uztverts kā svētsdzīvnieks, bet tai pašā laikā dažādu tautu reliģiskajos priekšstatos bijis iecienītsupurdzīvnieks.
Ēģiptiešu mitoloģijā Vērsis bija arhaisks auglības simbols un dievs. Vērsim tika būvēts speciāls templis un tur to uzturēja, bet pēc nāves mumificēja.
Grieķu mitoloģijā ir stāsts par Tēbu valdnieka Agēnora meitu Eiropu, kuru nolaupījaiemīlējies Zevs. Ir versija, ka vai nu viņš pats pārvērtās par rāmu vērsi, vai arī aizsūtīja vērsi pie Eiropas. Šī baltā vērša mugurā Eiropa pārpeldēja jūru un nonācaKrētas salā. No Zeva viņai bija dēls Mīnojs. Vēlāk Mīnojs lūdza jūras dievamPoseidonam sūtīt viņa tautai zīmi, ka viņš ir dievu izredzēts kļūt par valdnieku.Poseidons viņam dāvāja svēto vērsi, kuru Mīnojs vēlāk apsolīja upurēt Poseidonam, bet neturēja doto vārdu. Par to viņu bargi sodīja. Poseidona atriebība izpaudās tādi ,kaMīnoja sieva iedegās trakā kaislē uz šo vērsi. Viņa sāka meklēt tuvību ar varenodzīvnieku. Pretdabisko tieksmi piepildīt līdzēja kāds Atēnu skulptors, izgatavodamsgovs izbāzeni, kurā varēja paslēpties cilvēks. Tā valdniece remdējusi savu vēlmiRezultātā radās cilvēka un vērša jauktenis Mīnotaurs - Mīnoja vērsis. Pēc valdnieka pavēles Atēnu skulptors uzbūvēja labirintu , kur radījumu ieslodzīt. Mīnojs atrada praktisku pielietojumu briesmonim, izbarojot tam cilvēkus, ko pieprasīja valdniekamAigejam kompensācijā par agrāku pāridarījumu. Tas turpinājās, līdz varonis Tēsejsnogalināja Mīnotauru. Ir uzskats, ka minētais mīts simbolizējis karu starp Atēnām unKrētu. Krētā vērša svēto ragu atveidojums bija valdnieka varas simbols. Ragi ir vēršudzimtas ierocis un tie pauž spēku, bīstamu agresivitāti, kas tiek attiecināta uz ikvienuragainu cilvēka iztēles radītu būtni. Te meklējamas saknes arī vēlmei valkāt ragiemrotātas galvassegas.Jāatzīmē arī, ka zodiakālo zvaigznāju nosaukumiem ir cieša saistība ar sengrieķumītiem. Un Vērša zvaigznājs – Taurus attēlo tieši to liktenīgo vērsi, kuru Poseidons pasniedza kā dāvanu Mīnojam.
Aplūkojot austrumu tradīciju, vērsis , atbilstoši leģendai, parādās kā viens nodzīvniekiem, kuri ieradās uz Budas aicinājumu pirms viņš atstāja zemi. Šiedivpadsmit dzīvnieki atalgojumā, ierašanās kārtībā, saņēma gadu pārvaldīšanā.Uzskata, ka dzīvnieks, kas pārvalda cilvēka dzimšanas gadu dziļi ietekmē tā dzīvi.Ķīnā teic: „ Šis ir tas dzīvnieks , kas slēpjas jūsu sirdī.” Kopumā un visiem vērša gads paredz atbildību un smagu darbu. Ķīnas agrīnā filozofija ir cieši saistīta ar mitoloģiskiem priekšstatiem, tai skaitā centieniem izzināt nākotni. Svarīgu, bet grūti prognozējamu procesu noskaidrošanai dedzināja ragainu upurdzīvnieku : aunu , briežu, vēršu lāpstiņas kaulu. Atbildes meklēja ugunī radušos plaisu rakstā. Teatkārtoti varam vērot izpaužoties vērša īpašo lomu kā ziedojuma dieviem. Melnu bifeļa vērsi savam pēdējam ceļojumam izvēlas arī leģendārais ķīniešu domātājsLaodzi „Daodedzin” autors.
Indiešiem balts vērsis simboliski saistās ar Šivu. Šiva ir viens no galvenajiemdieviem hinduisma reliģijā, kurš ir apveltīts ar spēku gan radīt, gan sagraut pasauli.Jāatzīmē, ka Šiva pārstāv radošo vīrišķo principu.
Līdzīgi Vērsim, Lauva ir bagātības simbols, taču Vērsis ir saistīts ar bagātību, kas tiek iegūta, ar bagātību, ko var uzkrāt, savukārt Lauva saistīts, ar radošo spēku un talantu bagātību, ar apdāvinātību. Atšķirībā no Vērša bagātības, šī bagātība vairojas atdodot. Gluži kā pazīstamajā Kristus līdzībā par talantiem, to nedrīkst aprakt, proti, paturēt tikai sev.
Vērsis vairāk ir saistīts ar to, ko cilvēks ir ieguvis, Lauva - ar to, ar ko cilvēks ir apdāvināts, ar to, par ko mēs sakām: tas ir Dieva dots. Vērsis bērnā tik jocīgi izpaužas, mierīgi "privatizējot" visu pēc kārtas, savukārt Lauva izpaužas bērnišķajā dāvāšanas priekā. Katrs pazīst šos divus priekus: prieku saņemt dāvanu un prieku dāvināt.
Var piebilst, ka austrumu mitoloģijā vērsis ir spēka, neatlaidības, spītības un izturības simbols. Šīs īpašības pārpārēm ir nepieciešamas tiem, kas sāk biznesu no nulles. Senās Grieķijas mitoloģijā vērsis valdīja pār dabas stihijām.
Vērsis persiešiem bija gaismas un visa labā symbols.
Ikonās, kur Kristus attēlots kā Ķēniņš, kurš sēž tronī, stūros mēdz attēlot četrus evaņģēlistus simboliskā veidā: eņģelis - apustuļa Mateja simbols, Mateja Evaņģēlija evaņģēliskā satura dēļ, ērglis - ap. Jāņa simbols - ērglis lido augstāk par visiem putniem, Jāņa Evaņģēlija atklāsmes spožums ir it kā skatoties saulē, vērsis - ap. Lūkas simbols, Lūka runā par Kristus pestīšanas darbu, vērsis ir pacietības un izturības simbols, Lauva - evaņģēlista Marka simbols - attēlo Kristu kā pasaules uzvarētāju.

Kopsavilkums. Simbolizē – drošību, ilgu un auglīgu dzīvi -stabilu un noturīgu, zemes spēku, stabilitāti, spēku, neatlaidību, spītību, izturību.
Pacietīgas kalpošanas un miermīlīga spēka simbols, arhaisks auglības simbols, vīrišķais simbols.

Nav komentāru:

Ierakstīt komentāru

Zvans. Zvaniņš.

Zvani ir paredzēti galvenokārt kaut kā signalizēšanai, tāpēc par zvanu bieži sauc arī skaņas signālu, kas domāts informēšanai, bet nav rad...